Ημερομηνία δημοσίευσης: 02/06/2012 Από την εφημερίδα "ΑΥΓΗ"
Της ΕΛEΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ*
Στις τελευταίες Πανελλαδικές Εξετάσεις αποκαλύπτονται πολλές περιπτώσεις «hi tech αντιγραφής», περιπτώσεις όπου το «ηλεκτρονικό σκονάκι» στηριζόταν σ' ένα στυλό - ασύρματη κάμερα μέσω της οποίας θα «μεταδίδονταν» στους φίλους του υποψήφιου αντιγραφέα τα θέματα, οι οποίοι, με τη σειρά τους, θα έστελναν τις απαντήσεις μέσω κινητού τηλεφώνου και ασύρματου ακουστικού. Σε άλλες η απόπειρα αντιγραφής έγινε και πάλι μέσω ασύρματου ακουστικού κινητού τηλεφώνου.
Πρόκειται για ελληνικό φαινόμενο; Όχι βέβαια. Για παράδειγμα στη Βρετανία η τακτική των μαθητών να αντιγράφουν μέσω κινητού τηλεφώνου έχει πάρει διαστάσεις. Περισσότεροι από 4.400 μαθητές κατηγορούνται ότι αντέγραψαν σε έναν χρόνο στις απολυτήριες εξετάσεις του σχολείου ή τις εισαγωγικές για το πανεπιστήμιο, ανακοίνωσε η επιτροπή επιτήρησης των εξετάσεων Ofqual, επισημαίνοντας ότι η πλειοψηφία έκανε χρήση κινητών τηλεφώνων ή συσκευών υψηλής τεχνολογίας.
Με τον όρο «αντιγραφή κατά τις εξετάσεις» εννοούμε από τη χρήση σημειώματος ή βιβλίου, το κοίταγμα στο γραπτό άλλου εξεταζόμενου, την προφορική συνεννόηση μεταξύ των εξεταζομένων, την πλαστοπροσωπία (αφορά κυρίως τις εξετάσεις στις διάφορες σχολές των ΑΕΙ - ΤΕΙ) κ.λπ. μέχρι και τις σύγχρονες μεθόδους ηλεκτρονικής τεχνολογίας.
Το ότι οι μαθητές αντιγράφουν ή προσπαθούν να αντιγράψουν στη διάρκεια των εξετάσεων είναι γνωστό τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και σ' όλη την κοινωνία. Να πούμε ξανά στο σημείο αυτό ότι η αντιγραφή δεν αποτελεί μια ακόμη «ιδιαιτερότητα» της ελληνικής εκπαίδευσης ούτε είναι, επίσης, η σημερινή γενιά των μαθητών ή των σπουδαστών που διεκδικεί το μονοπώλιο της αντιγραφής. Πρόκειται για πανάρχαιο φαινόμενο, συνηθισμένο στα εκπαιδευτικά συστήματα των ευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ.
Αναφέρεται ότι κατά τη διάρκεια των εξετάσεων για κατάληψη δημόσιας θέσης στην αρχαία Κίνα οι εξεταζόμενοι τοποθετούνταν σε ατομικούς θαλάμους, για να μην μπορούν να βλέπουν τα γραπτά των άλλων, πριν εισέλθουν στον θάλαμο εξέτασης ερευνούνταν εξονυχιστικά μην τυχόν και έφεραν μαζί τους σημειώματα και ίσχυε η ποινή του θανάτου για τους εξεταστές και τους εξεταζόμενους αν κάποιος αποδεικνυόταν ένοχος αντιγραφής. Όμως, η αντιγραφή ελάμβανε χώρα. Μάλιστα στο Τμήμα Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Princeton των ΗΠΑ εκτίθεται ένα «υποκάμισο αντιγραφής», χειροτέχνημα από την αρχαία Κίνα.
Πόσο αντιγράφουν οι Έλληνες μαθητές; Η έρευνα φανερώνει ότι ο ένας στους δύο μαθητές έχει, σύμφωνα με δήλωσή του, αντιγράψει στη διάρκεια της εκπαιδευτικής του «ιστορίας» μία τουλάχιστον φορά. Τελικά το 73% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι έχουν αντιγράψει ή έχουν προσπαθήσει να αντιγράψουν κατά τις εξετάσεις.
Τι εκκολάπτει το φαινόμενο της αντιγραφής; Σε παλιότερη έρευνα οι εκπαιδευτικοί σωστά επεσήμαιναν ως κυριότερους λόγους της αντιγραφής τη βαθμοθηρική συμπεριφορά των μαθητών και των γονέων τους, τον φόβο της απόρριψης, το εξεταστικό άγχος, την έλλειψη ηθικών αξιών, τη γενικότερη αντίστοιχη νοοτροπία της κοινωνίας μας. Έχει διαπιστωθεί ότι όσο αυξάνονται οι εξεταστικές πρακτικές, όσο πιο «κρίσιμες» για τη σχολική «καριέρα» του μαθητή θεωρούνται οι εξετάσεις, τόσο πιο πολύ αυξάνεται η συχνότητα του φαινομένου της αντιγραφής.
Η βαθμοθηρία και το «εξεταστικό άγχος» μαθητών και γονιών, σύμπτωμα των ανελικτικών βλέψεων ενός κοινωνικού σώματος που αδιαφορεί για την Παιδεία και ζητάει «αποκατάσταση - εξασφάλιση», είναι η μπαταρία που φορτίζει την «αντιγραφή», που αδιαφορεί για το «μέσον» μπροστά στην επίτευξη του σκοπού. Η με κάθε τρόπο διεκδίκηση, από την πιο τρυφερή ηλικία, του «βαθμού», των «μορίων», των «πόντων», των «μονάδων» δεν είναι παρά η προβολή στο εκπαιδευτικό επίπεδο της -με κάθε μέσον- διεκδίκησης του χρήματος σε μια κοινωνία όπου τα πάντα -κύρος, θέση, γόητρο- εξαρτώνται από αυτό.
_______________
*Η Ελένη Νικολαΐδου είναι φιλόλογος - ιστορικός και υπεύθυνη του εκπαιδευτικού δικτύου www.alfavita.gr.
Στις τελευταίες Πανελλαδικές Εξετάσεις αποκαλύπτονται πολλές περιπτώσεις «hi tech αντιγραφής», περιπτώσεις όπου το «ηλεκτρονικό σκονάκι» στηριζόταν σ' ένα στυλό - ασύρματη κάμερα μέσω της οποίας θα «μεταδίδονταν» στους φίλους του υποψήφιου αντιγραφέα τα θέματα, οι οποίοι, με τη σειρά τους, θα έστελναν τις απαντήσεις μέσω κινητού τηλεφώνου και ασύρματου ακουστικού. Σε άλλες η απόπειρα αντιγραφής έγινε και πάλι μέσω ασύρματου ακουστικού κινητού τηλεφώνου.
Πρόκειται για ελληνικό φαινόμενο; Όχι βέβαια. Για παράδειγμα στη Βρετανία η τακτική των μαθητών να αντιγράφουν μέσω κινητού τηλεφώνου έχει πάρει διαστάσεις. Περισσότεροι από 4.400 μαθητές κατηγορούνται ότι αντέγραψαν σε έναν χρόνο στις απολυτήριες εξετάσεις του σχολείου ή τις εισαγωγικές για το πανεπιστήμιο, ανακοίνωσε η επιτροπή επιτήρησης των εξετάσεων Ofqual, επισημαίνοντας ότι η πλειοψηφία έκανε χρήση κινητών τηλεφώνων ή συσκευών υψηλής τεχνολογίας.
Με τον όρο «αντιγραφή κατά τις εξετάσεις» εννοούμε από τη χρήση σημειώματος ή βιβλίου, το κοίταγμα στο γραπτό άλλου εξεταζόμενου, την προφορική συνεννόηση μεταξύ των εξεταζομένων, την πλαστοπροσωπία (αφορά κυρίως τις εξετάσεις στις διάφορες σχολές των ΑΕΙ - ΤΕΙ) κ.λπ. μέχρι και τις σύγχρονες μεθόδους ηλεκτρονικής τεχνολογίας.
Το ότι οι μαθητές αντιγράφουν ή προσπαθούν να αντιγράψουν στη διάρκεια των εξετάσεων είναι γνωστό τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και σ' όλη την κοινωνία. Να πούμε ξανά στο σημείο αυτό ότι η αντιγραφή δεν αποτελεί μια ακόμη «ιδιαιτερότητα» της ελληνικής εκπαίδευσης ούτε είναι, επίσης, η σημερινή γενιά των μαθητών ή των σπουδαστών που διεκδικεί το μονοπώλιο της αντιγραφής. Πρόκειται για πανάρχαιο φαινόμενο, συνηθισμένο στα εκπαιδευτικά συστήματα των ευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ.
Αναφέρεται ότι κατά τη διάρκεια των εξετάσεων για κατάληψη δημόσιας θέσης στην αρχαία Κίνα οι εξεταζόμενοι τοποθετούνταν σε ατομικούς θαλάμους, για να μην μπορούν να βλέπουν τα γραπτά των άλλων, πριν εισέλθουν στον θάλαμο εξέτασης ερευνούνταν εξονυχιστικά μην τυχόν και έφεραν μαζί τους σημειώματα και ίσχυε η ποινή του θανάτου για τους εξεταστές και τους εξεταζόμενους αν κάποιος αποδεικνυόταν ένοχος αντιγραφής. Όμως, η αντιγραφή ελάμβανε χώρα. Μάλιστα στο Τμήμα Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Princeton των ΗΠΑ εκτίθεται ένα «υποκάμισο αντιγραφής», χειροτέχνημα από την αρχαία Κίνα.
Πόσο αντιγράφουν οι Έλληνες μαθητές; Η έρευνα φανερώνει ότι ο ένας στους δύο μαθητές έχει, σύμφωνα με δήλωσή του, αντιγράψει στη διάρκεια της εκπαιδευτικής του «ιστορίας» μία τουλάχιστον φορά. Τελικά το 73% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι έχουν αντιγράψει ή έχουν προσπαθήσει να αντιγράψουν κατά τις εξετάσεις.
Τι εκκολάπτει το φαινόμενο της αντιγραφής; Σε παλιότερη έρευνα οι εκπαιδευτικοί σωστά επεσήμαιναν ως κυριότερους λόγους της αντιγραφής τη βαθμοθηρική συμπεριφορά των μαθητών και των γονέων τους, τον φόβο της απόρριψης, το εξεταστικό άγχος, την έλλειψη ηθικών αξιών, τη γενικότερη αντίστοιχη νοοτροπία της κοινωνίας μας. Έχει διαπιστωθεί ότι όσο αυξάνονται οι εξεταστικές πρακτικές, όσο πιο «κρίσιμες» για τη σχολική «καριέρα» του μαθητή θεωρούνται οι εξετάσεις, τόσο πιο πολύ αυξάνεται η συχνότητα του φαινομένου της αντιγραφής.
Η βαθμοθηρία και το «εξεταστικό άγχος» μαθητών και γονιών, σύμπτωμα των ανελικτικών βλέψεων ενός κοινωνικού σώματος που αδιαφορεί για την Παιδεία και ζητάει «αποκατάσταση - εξασφάλιση», είναι η μπαταρία που φορτίζει την «αντιγραφή», που αδιαφορεί για το «μέσον» μπροστά στην επίτευξη του σκοπού. Η με κάθε τρόπο διεκδίκηση, από την πιο τρυφερή ηλικία, του «βαθμού», των «μορίων», των «πόντων», των «μονάδων» δεν είναι παρά η προβολή στο εκπαιδευτικό επίπεδο της -με κάθε μέσον- διεκδίκησης του χρήματος σε μια κοινωνία όπου τα πάντα -κύρος, θέση, γόητρο- εξαρτώνται από αυτό.
_______________
*Η Ελένη Νικολαΐδου είναι φιλόλογος - ιστορικός και υπεύθυνη του εκπαιδευτικού δικτύου www.alfavita.gr.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου