Πέμπτη, 22 Νοεμβρίου 2012

Le Beaujolais Nouveau est arrivé!





Όπως κάθε χρόνο την τρίτη Πέμπτη του Νοεμβρίου, έτσι και φέτος, η Γαλλία γιόρτασε την άφιξη του Beaujolais Nouveau. Στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012 στο Γάλλο-Ελληνικό Λύκειο εκδήλωση που διοργανώθηκε από τον Γαλλικό Σύλλογο Αλληλοβοήθειας-ENTRAIDE και τη Ubifrance.

Την ετήσια εκδήλωση που συγκέντρωσε τη γαλλική κοινότητα, με αφορμή το νέο κρασί, τίμησε με την παρουσία του και ο Πρέσβης της Γαλλίας στην Ελλάδα, που σημειώνει με τον καλύτερο τρόπο τη σημασία της εκδήλωσης για τους Γάλλους. Το φετινό Beaujolais είχε πολύ έντονο το άρωμα του ροδάκινου και ήταν ελαφρώς καλύτερο από το περσινό αν και η παραγωγή φέτος δοκιμάστηκε από τον καιρό.

Νομίζω πως όλοι συμφωνούν πως το Beaujolais Nouveau δεν είναι δα και το καλύτερο κρασί. Κάποιοι μουτρώνουν κιόλας. Άλλοι δεν ασχολούνται καθόλου. Τι είναι όμως αυτό που αναγκάζει κάθε χρόνο τους Γάλλους, όπου και αν βρίσκονται ανά τον κόσμο, να μαζεύονται και να αναφωνούν «Έφτασε το νέο Μποζολέ!».

Τι είναι αυτό που ωθεί στην κατανάλωση περίπου 70 εκατομμυρίων φιαλών ενός μέτριου κρασιού, από ολόκληρο τον κόσμο και ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, την Ιαπωνία και τη Γερμανία. Η απάντηση είναι μονολεκτική, αρχίζει από «μ» και αποτελεί παράδειγμα απλής αλλά οργανωμένης σκέψης. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Τι είναι η Beaujolais;


Beaujolais είναι οινοπαραγωγική περιοχή της Γαλλίας στο νότιο μέρος της Βουργουνδίας, βόρεια της πόλης Λυών. Εκεί καλλιεργούνται 3 ποικιλίες σταφυλιών: η λευκή chardonnay και οι κόκκινες Pinot Noir και Gamay Noir Jus Blanc. Οινοπαραγωγικά η περιοχή χωρίζεται σε 3 κατηγορίες ονομασίας προέλευσης όπως Beaujolais, Beaujolais Villages και Crus.

Τι είναι το Beaujolais Nouveau;


Beaujolais Nouveau είναι το φρέσκο, το πρώτο κρασί που βγαίνει την τρίτη Πέμπτη κάθε Νοέμβρη, λίγες εβδομάδες μόνο μετά την ολοκλήρωση της συγκομιδής της ποικιλίας Gamay. Είναι ένα ευκολόπιοτο κόκκινο κρασί, χωρίς τανίνες, με αρκετά φρουτώδη γεύση που θυμίζει πολύ λευκό κρασί. Εδώ είναι που ξεκινούν και οι ενστάσεις από τους ειδικούς και μη, λάτρεις του κρασιού. Γιατί τόσος χαμός για ένα κρασί χωρίς επίγευση, χωρίς τανίνες, που είναι κόκκινο αλλά θυμίζει λευκό και που κυκλοφορεί λίγες μόνο εβδομάδες από τη συγκομιδή, αδύναμ ο και ανώριμο;

Marketing


Η μαγική λέξη που αρχίζει από «μ» είναι μάρκετινγκ σωστό, οργανωμένο, συνεπές με όλα τα χαρακτηριστικά της ιστορίας, της προσμονής, της αυστηρότητας των κανονισμών αλλά της ευχαρίστησης της στιγμής. Ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά;

Το Beaujolais Nouveau παράγεται μόνο στην περιοχή Beaujolais στα οινοποιεία ονομασίας προέλευσης Beaujolais και Beaujolais Village, όχι στα Crus. Παράγεται μόνο από την ποικιλία Gamay η συγκομιδή της οποίας γίνεται αποκλειστικά με τα χέρια [βάσει νόμου], η οινοποίηση γίνεται με τη μέθοδο της ενδοκυτταρικής ζύμωσης με διοξείδιο του άνθρακα και η διανομή του κρασιού επιτρέπεται να ξεκινήσει μόνο μετά τη μία τα μεσάνυχτα της τρίτης Πέμπτης του Νοεμβρίου [συνήθως κοντά στις 15 του μήνα].

Οι οινοπαραγωγοί υποστηρίζουν με πάθος την παραγωγή τους, ο σύνδεσμος οινοπαραγωγών Beaujolais Nouveau παρέχει υποστήριξη, ασφάλεια και συνοχή ενώ το κράτος αναδεικνύει το γεγονός και στέκεται δίπλα [όχι πάνω ή κάτω] στην προσπάθεια που εκτιμάται σε 70 εκατομμύρια φιάλες ετησίως, περίπου δηλαδή τη μισή της συνολικής παραγωγής της περιοχής σε κρασιά.

Φανταστείτε λοιπόν το 1951, λίγο μετά τον πόλεμο, τις πρώτες φιάλες να μεταφέρονται, σαν ένας αγώνας δρόμου, στα εστιατόρια και τα μπιστρό της Λυών και του Παρισιού που προσπαθούσαν να προμηθευτούν πρώτοι το φρέσκο κρασί. Το πρώτο κρασί της χρονιάς μόλις είχε φθάσει. «Le Beaujolais Nouveau est arrivé!». Ήταν εκείνη η χρονιά όπου θεσμοθετήθηκαν οι κανόνες παραγωγής, διάθεσης και διανομής του «φρέσκου» κρασιού.

Σήμερα για χάρη της περίστασης, όλο και περισσότεροι άνθρωποι βρίσκουν την ευκαιρία να μαζευτούν, να πιουν και να γιορτάσουν την έλευση του nouveau αξιοποιώντας τη στιγμή, παραμερίζοντας για λίγο την ποιότητα και τις προτιμήσεις τους περί του κόκκινου οίνου.

Προσωπικά κατανοώ απόλυτα τη χαρά της στιγμής καθώς και εγώ περιμένω με αγωνία κάθε χρόνο το πρώτο κρασί των φίλων οινοπαραγωγών, το φρέσκο ανθότυρο [που έρχεται όπου ναΆ ναι], τις πρώτες ντομάτες από το χωράφι και με ενοχλεί, που σε μια οινοπαραγωγική χώρα όπως η Ελλάδα αντίστοιχο φαινόμενο παρατηρείται μόνο για προϊόντα όπως το iphone ή το playstation.

Χάρης Τζαννής

http://news.pathfinder.gr/periscopio/beaujolais-nouveau.html
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου